Het is je eindelijk gelukt om een artikel te schrijven en je kunt niet wachten om het met heel de wereld te delen. Stop! Hoe verleidelijk het ook is, check eerst even deze 10 dingen voordat je het artikel publiceert.

1. Wacht een dag met publiceren

Ik snap heel goed dat je niet kan wachten met publiceren, maar soms kan het verstandig zijn om even één dag (of meer) te wachten met het plaatsen van je artikel. Tijdens het schrijven kan het gebeuren dat je ‘blind’ wordt voor je eigen tekst. Het kan zijn dat je belangrijke zaken over het hoofd ziet of dat je spijt krijgt van het publiceren. Ben je na een dag nog steeds blij met je artikel? Dan kun je hem online zetten.

2. Heb je het artikel gecontroleerd op taal- en spelfouten?

Lees altijd je artikel één of meerdere keren goed door voordat je op publiceren klikt. En wees kritisch! Wat vind je van de inhoud? Lopen alle zinnen lekker? Klopt het wat je schrijft? Loop je tekst goed na en controleer het op taal- en spelfouten. Mocht er een keertje een foutje insluipen dan is dat geen ramp, maar probeer het zo veel mogelijk te voorkomen.

Een tekst vol fouten komt namelijk onprofessioneel over en is geen goede reclame voor jou of je bedrijf. Ook om deze reden is het belangrijk om even te wachten met publiceren, als je al een tijd aan het schrijven bent kan het een stuk moeilijker zijn om fouten te ontdekken. Geen held in spelling en taal? Laat een ander je tekst controleren. Huur hier eventueel een professional voor in. Dat laatste is vooral aan te raden voor zakelijke bloggers.

3. Past de titel bij de inhoud?

Zorg dat de titel van het artikel aansluit op de inhoud. Als de titel over gezondheid gaat en het artikel over auto’s, dan zullen je bezoekers  teleurgesteld zijn en niet snel terug komen. Ze weten immers niet wat ze van je kunnen verwachten.

4. Is je titel pakkend en SEO vriendelijk?

Naast een relevante titel is het ook erg belangrijk dat de titel pakkend is. Een titel als ’10 tips hoe je effectief je huis kunt schoonmaken’ is veel pakkender dan ‘Het huis schoonmaken’. Titels als:

  • ‘… tips om …’
  • ‘Hoe moet je .. ?’
  • ‘Waarom … goed is voor …’

werken altijd erg goed. Maak gebruik van getallen en bijvoeglijk naamwoorden. Verder is het belangrijk om te kijken of je titel SEO-vriendelijk is. Zorg voor een titel van minimaal 40 en maximaal 70 tekens. Wat SEO is kun je lezen in het artikel Wat is zoekmachine optimalisatie (SEO)?

5. Bevat je artikel meerdere keer je focus woord?

Je artikel heeft altijd een onderwerp, bijvoorbeeld mascara. In dat geval zal ‘mascara’ dan ook je focus woord zijn. Zorg ervoor dat dit woord meerdere keren voorkomt in je artikel. Gebruik het in je titel, in je tekst en ook in de namen van je afbeeldingen van je artikel. Zo krijgen zoekmachines een goed idee van de inhoud van je artikel. Probeer echter niet te overdrijven en houd je tekst leesbaar. Als je het woord in het begin en aan het eind van je artikel gebruikt kom je al een heel eind.

6. Bevat de het artikel linkjes naar andere artikelen?

Het is natuurlijk de bedoeling dat je bezoekers zo lang mogelijk op je blog blijven hangen. Het is daarom verstandig om linkjes naar je andere artikelen te verwerken in je tekst. Als de bezoeker je artikel goed vindt, is de kans namelijk groot dat hij meer wil lezen. Het moet hem alleen wel zo makkelijk mogelijk gemaakt worden. Hier help jij een handje!

Probeer ook hierin niet te overdrijven. Tevens bevatten heel veel WordPress themes een optie om relevante artikelen onder aan het artikel te weergeven. Als jouw theme dit ook heeft, is het sterk aan te raden deze te activeren.

7. Heb je enkele relevante affiliate linkjes toegevoegd?

Je wilt niet elk artikel vol stoppen met affiliate links, maar af en toe kan het heel lucratief zijn. Met affiliate links kun je namelijk op een zeer gemakkelijke manier inkomsten genereren. Je plaatst een linkje van een adverteerder op je blog en als mensen daarop klikken krijg je een vergoeding.

Het verschilt een beetje per adverteerder hoe dit werkt en wanneer je geld krijgt. Je kunt affiliate links op verschillende website’s vinden. TradeTracker is hier een goed en betrouwbaar voorbeeld van. En wederom, overdrijf niet! En zorg altijd dat je affiliate links relevant zijn, dat voegt waarde toe aan je artikel.

8. Heb je alle linkjes getest?

Heel leuk hoor al die linkjes, maar dan moeten ze wel werken. Controleer daarom je al je linkjes. Werken ze? Leiden ze de bezoeker naar de juiste pagina? Het is heel erg teleurstellend voor een bezoeker als een link niet werkt.

9. Bevat de inhoud ‘call to action‘?

Om de interactie met je bezoeker te behouden kun je call to action toevoegen aan je artikel. Met andere woorden: stel een vraag die leidt tot een actie. Vraag de bezoeker bijvoorbeeld om een mening achter te laten bij de reacties. Of vraag of de bezoeker je wilt volgen op social media.

10. Heeft je artikel een ‘pin-vriendelijke’ afbeelding?

Een artikel zonder een kwalitatief goede afbeelding wordt veel slechter gelezen. Besteed daarom veel tijd aan je afbeeldingen en maak ze ‘pin-vriendelijk’. Ken je de website Pinterest? Pinterest is een online prikbord waarop gebruikers afbeeldingen kunnen ‘pinnen’ (delen) die ze vinden op internet. De afbeeldingen worden gelinkt aan de oorspronkelijke website waar ze vandaan komen. Als jouw afbeeldingen mooi zijn is de kans groot dat ze worden gepind en zo beschikbaar worden voor een groot publiek. Het gevolg? Meer verkeer naar je blog!

Het vergt soms even wat geduld, maar al deze tips zorgen ervoor dat de kwaliteit van jouw blog sterk verbetert!

Auteur

Hi! Ik ben Anouk en mijn doel is om jou te helpen met het opzetten van een succesvolle én winstgevende blog. Mijn website staat vol tips die je hierbij kunnen helpen, en ik weet 100% zeker dat het jou ook gaat lukken. Succes en veel leesplezier!

8 reacties

  1. Goede tips! Ik vind die titel nog altijd moeilijk moet ik zeggen. Is echt een soort van training om goede titels te verzinnen. Ik lees mijn artikelen altijd een stuk of 10 keer door. Op een gegeven moment zie ik de fouten niet meer, dat is wel gevaarlijk. Gelukkig staan er bijna nooit fouten in en als er toch iets insluipt krijg ik een appje van mijn ouders of een vriendin dat er een foutje in staat. Heel handig haha

    • Een goede titel bedenken is ook best lastig. Ik denk dat ik daar nog een apart artikel over ga schrijven. 🙂 Daar heb ik ook heel erg last van. Ik lees het ook vaak door, maar word dan blind voor mijn eigen fouten. Als er toch een foutje in zit dan zie ik dat vaak pas een paar dagen na de publicatie van het artikel haha. Vandaar dat ik liever even wacht met publiceren. Maar ach, fouten maken is menselijk en geen ramp natuurlijk. Als het maar niet te vaak gebeurt. 🙂

  2. Heel handig deze checklist! Soms vind ik het ook wel lastig om SEO vriendelijk te schrijven. Ik wil eigenlijk dat het artikel zo veel mogelijk 'eigen' is.

    • Uiteindelijk is dat ook het belangrijkst hoor! SEO zou nooit ten koste mogen gaan van de kwaliteit van je artikel en van je eigenheid. Althans, dat is mijn mening. Gelukkig kun je wel een paar kleine trucjes toepassen zonder dat het de kwaliteit vermindert. Denk bijvoorbeeld aan het toevoegen van relevante tussenkopjes en een goede titel. 🙂

  3. Mijn foto's pinbaar maken, moet ik zeker eens gaan doen. Goeie tips allemaal! Zeker dat van die linkjes testen haha, dat vergeet ik heel vaak te checken. Liefs! Leuke blog heb je 🙂

  4. Dat controleren op taal en spellingfouten vind ik zo belangrijk! Vind dat zo jammer van sommige grote blogs, als er dan een spellingfoutje in zit..

    • Vind ik ook! Al sluipt er bij mij ook nog weleens een foutje in, maar dat kan natuurlijk altijd gebeuren. Zo lang het niet te vaak gebeurt vind ik het geen ramp, maar als een blog vol staat met taal- en spellingfouten vind ik dat een behoorlijke afknapper.

Laat een reactie achter!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.