3 SEO mythes die bloggers moeten negeren
3 SEO mythes die bloggers moeten negeren

Regelmatig krijg ik vragen over SEO. Veel bloggers vinden het maar moeilijk, en weten niet zo goed wat ze ermee aan moeten. Daarnaast zijn er ook verschillende SEO mythes die voor veel verwarring zorgen. In dit artikel ontkracht ik drie van die mythes.

Wat is SEO?

Nog nooit van SEO gehoord? Ook niet van zoekmachine optimalisatie? Dan gaat er nu waarschijnlijk een wereld voor je open. 🙂 Met SEO bedoelen we het optimaliseren van websites, waardoor ze beter scoren in zoekmachines. Zo zal een website die goed geoptimaliseerd is al snel als een van de eerste verschijnen tussen de zoekresultaten in zoekmachines als Google. Ik heb al eerder over SEO geschreven, dus als je meer wilt weten kan ik je aanraden om de volgende artikelen te lezen:

Goed. Nu weet je wat SEO is. Tijd om wat mythes te ontkrachten!

1. SEO is heel erg lastig

SEO is niet lastig. Natuurlijk zijn er wel een paar dingen die je moet leren voordat je het goed begrijpt, maar is dat niet met alles zo? Als je de SEO-artikelen op Blog Chick leest heb je al een prima basiskennis. Natuurlijk zijn er niet voor niets SEO-specialisten, en er zijn ongetwijfeld een hoop tips en trics die je nog niet kent. Maar lastig? Nee. Ik weet zeker dat vrijwel iedereen een pro kan worden in SEO. Het heeft alleen even wat tijd nodig om ervaring op te bouwen. Als je het lastig vind raad ik je aan om er wat meer over te lezen Wedden dat je er snel achterkomt dat het eigenlijk allemaal wel meevalt?

2. Nieuwe artikelen komen automatisch in Google

Als je veel bezoekers hebt en zeer regelmatig nieuwe artikelen publiceert, dan is dit wel waar. Maar als je een redelijk nieuwe blog hebt, en je niet iedere week artikelen publiceert, dan kan het zijn dat Google je (even) negeert. Gelukkig kun je dit makkelijk oplossen met de Google Search Console.

De Google Seach Console (voorheen Webmaster Tools) is gemaakt door Google. Het doel van de console is website eigenaren de mogelijkheid geven om met Google ‘in contact te komen’, en om websites te monitoren vanuit SEO perspectief. Je kunt je hiervoor gratis en eenvoudig aanmelden.

Ik kan het sowieso iedere blogger aanraden om je aan te melden. Er zijn namelijk meerdere voordelen. Eén daarvan is dat je kunt zorgen dat Google kennismaakt met al je pagina’s en artikelen. Ook met de artikelen die je nieuw publiceert. Het enige wat je hoeft te doen is je aanmelden voor de Search Console (met een gmail account), je website verbinden (door een speciale code op je site te plaatsen) en een XML sitemap toe te voegen (die sitemap heb je als je de Yoast plugin gebruikt).

Ik kan me voorstellen dat het bovenstaande misschien wat lastig is, dus als er vraag naar is wil ik er nog een apart artikel over schrijven.

3. Alleen grote blogs hebben iets aan SEO

Iedere blog heeft iets aan SEO. Ook de kleintjes. Nou is het wel zo dat grotere blogs vaak beter scoren in Google, maar dat wil niet zeggen dat kleine blogs geen kans maken. Je moet het dan alleen wat slimmer aanpakken.

In Google zoekt men met zoekwoorden, ook wel keywords genoemd. De hele algemene keywords hebben vaak veel ‘concurrentie’, omdat ze door veel site’s worden gebruikt. Denk bijvoorbeeld aan ‘make-up blog’. Als je die concurrentie wilt omzeilen, moet je keywords kiezen die veel specifieker zijn.

Ga bijvoorbeeld voor ‘make-up blog voor de donkere huid’ in plaats van ‘make-up blog’. Het zoekvolume is dan misschien wel wat kleiner, maar je hoeft dan niet met de grote jongens te concurreren. Dus heb je alleen maar meer kans op bezoekers. Bovendien krijg je een veel specifieker publiek op je blog, en dan is de kans veel groter dat jij ze ook daadwerkelijk biedt wat ze zoeken.

Heb jij nog vragen over SEO? Benieuwd of iets een mythe is of niet? Laat het me dan weten bij de reacties!

Afbeelding: BigStock

 

11 gedachten over “3 SEO mythes die bloggers moeten negeren”

  1. Handige tips! Ik heb Search Console én Yoast dus als ik het goed begrijp hoef ik niets te doen om die Sitemap te verzenden? 😉

  2. Goede uitleg! Ik heb mijn sitemap nog niet toegevoegd en zie bij Yoast dat ik er 4 heb 🙂 Welke is de juiste. Waar moet het op eindigen?

  3. Wat een verhelderend artikel! Ik wist wel wat het inhield en probeer er wel rekening mee te houden, maar een pro ben ik nog lang niet, haha. Maar deze tips zijn weer een goede stap in de juiste richting:)

  4. Google Search Console is mijn vriend! Daarin krijg je trouwens ook meer zoektermen te zien dan in Google Analytics. Handig!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *