Tussen je statistieken in Google Analytics kun je ook je bounce rate vinden. Dit wordt weergeven als een percentage en hoe lager dit percentage is, hoe beter. Heb jij het idee dat je bounce rate te hoog is? Lees dan snel verder, want deze 3 tips kunnen je helpen om je bounce rate te verbeteren.

Wat is Bounce Rate?

Voordat je je bounce rate kunt verbeteren, moet je natuurlijk eerst weten wat het is. Bounce rate is het percentage bezoekers dat naar je site komt, en vervolgens de website weer verlaat zonder een andere pagina te bezoeken. Als je bounce rate 80% is dan betekent dat 80% van je bezoekers slechts één pagina bezoekt en dan je website weer verlaat. Wat dit betekent? Dat je website website blijkbaar niet in staat is om je bezoekers vast te houden. Dat is jammer, want vaak is je doel als blogger dat ze na het lezen van je artikel de smaak te pakken hebben en meer willen lezen.

Wanneer is je Bounce Rate slecht?

Tsja hier zijn de meningen over verdeeld. De een zegt dat het slecht is als het percentage hoger ligt dan 35% en de ander zegt weer boven de 60%. Zelf vind ik rond de 60% prima. Het ligt overigens ook wel een beetje aan de soort website. In mijn ogen is het niet heel slecht als je als blogger een wat hoger percentage hebt. Stel dat je voornamelijk vaste bezoekers hebt, dan is het logisch dat ze niet bij ieder bezoekje andere pagina’s bezoeken, want die hebben ze hoogstwaarschijnlijk al een keer bekeken.

Daarnaast moet je ook bij jezelf nagaan wat een hoog percentage voor jou betekent. Wat zijn je doelen voor je blog? Betekenen veel paginaweergaven voor jou succes? Dan is een hoog percentage niet wenselijk. Ligt succes voor jou in het aantal unieke bezoekers per maand? Dan is een hoog percentage niet echt waar je je in eerste instantie zorgen over hoeft te maken. Ook daarom is het weer belangrijk dat je eerst voor jezelf bepaalt wat succes voor jou betekent.

Ben je tot de conclusie gekomen dat je bounce rate wel wat lager mag? Dan kunnen de volgende 3 tips je daar ongetwijfeld bij helpen.

1. Link terug naar oude artikelen

Als je een artikel schrijft kun je vast wel terugkoppelen naar een artikel dat je eerder hebt geschreven. Door in je artikel linkjes te verwerken naar andere artikelen of pagina’s op je website, vergroot je de kans dat mensen blijven hangen. Lees eens een stukje terug. Zie je wat ik daar heb gedaan? 🙂 Link nooit dingen als ‘klik hier’ of ‘lees verder’. Zorg dat je logische woorden linkt, bijvoorbeeld een deel uit de zin. Dat is uitnodigender en ook nog eens goed voor je SEO (see what I did there?;)).

2. Download een plugin voor gerelateerde artikelen

Een andere goede tip is bezoekers doorverwijzen naar gerelateerde artikelen. Je bezoeker is waarschijnlijk geïnteresseerd in het artikel dat hij leest, want anders zou hij het niet geopend hebben. Toch? Grote kans dat hij dan ook geïnteresseerd is andere in soortgelijke artikelen.

Gelukkig hoef je niet zelf onder ieder artikel een lijstje te maken met gerelateerde artikelen, want daar kun je hele handige plugins voor downloaden. Een voorbeeld van zo’n plugin kun je zien onder mijn artikelen. Helaas is deze ingebouwd in mijn theme, dus die kun je niet downloaden, maar er zijn ook andere plugins die hetzelfde doen:

  1. WordPress Related Posts
  2. Contextual Related Posts
  3. WordPress Popular Posts
  4. Yet Another Related Posts Plugin (YARPP)
  5. Inline Related Posts

3. Schrijf betere artikelen

Een reden voor je bezoekers om niet te blijven plakken kan de kwaliteit zijn van je artikelen. Als een artikel niet goed geschreven is, niet interessant is of totaal niet is wat je bezoeker zoekt, is de kans klein dat hij blijft plakken. Zomaar ‘eventjes’ betere artikelen schrijven lijkt lastig, maar dat valt best mee. Met een paar kleine tips kun je de kwaliteit al verbeteren:

  1. Zorg dat de titel van je artikel matcht bij de inhoud
  2. Houd tijdens het schrijven je doelgroep in gedachten
  3. Controleer je artikel op taal- en spelfouten
  4. Zorg dat je artikel past bij de rest van je blog
  5. Verdeel je tekst op in alinea’s en voorzie de tekst van koppen
  6. Zorg dat je je bezoeker iets te bieden hebt (tips, hulp, vermaakt etc.)

Het belangrijkste? Oefenen, oefenen en nog meer oefenen. Iedereen kan goed leren schrijven, maar dan moet je wel blijven oefenen. Hoe je dat het beste doet? Gewoon door te blijven bloggen! Als  ik mijn artikelen van nu vergelijk met die van een paar jaar geleden zie ik echt veel verschil. Je wordt vanzelf beter. 🙂

Hopelijk heb je wat aan deze tips! Voor binnenkort staat er een artikel op de planning hoe je per pagina je bounce rate kunt anaylseren en wat dat precies betekent. Voor nu wens ik je alvast heel veel succes met de bovenstaande tips. Oh en heb geduld, want dit is niet iets wat je binnen een weekje drastisch kunt verbeteren. Succes!

Vind je dit interessant? Pin het op Pinterest voor later!

bron afbeelding
3 tips om je bounce rate te verbeteren

12 reacties

  1. Oh die plugin voor gerelateerde artikelen, dat is een handig! Dat zal dal wel gekoppeld zijn aan je tags? Ik zal eens zoeken.

  2. Ik heb rond de 60. Ik vond het inderdaad ook wel ok, voor een blog. De eerste maand lag het rond de 40, dus ik schrok wel een beetje toen het steeg, maar ik heb veel terugkomende bezoekers en dan is het natuurlijk wel logisch.

    • Ja 60% is prima toch! Als je terugkerende bezoekers hebt zegt dat bounce percentage inderdaad niet zo veel. 🙂

  3. Ik snapte dat bounce percentage al nooit dus bedankt voor de uitleg? Houdt 2,08% in dat maar zo'n 3% mn blog verlaat na 1 pagina want dat lijkt me vrij weinig

  4. Pingback: 3 nuttige statistieken die je kunt vinden in Google Analytics - Blog Chick

Laat een reactie achter!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.