Ga je een dag werken aan je blog? Dan wil je natuurlijk dat alles zo productief mogelijk verloopt. Hoe meer je gedaan krijgt, hoe beter voor je blog. Lees snel verder, want in dit artikel deel ik vijf tips voor een productieve dag!

1. Slaap voldoende

Hoe verleidelijk het soms ook is om een uurtje minder te slapen zodat je een uur langer kunt werken: don’t do it. Voldoende nachtrust is ontzettend belangrijk, en als je genoeg slaapt ben je overdag een stuk productiever. Je hebt immers wel energie nodig om je taken uit te voeren!

2. Maak een to do lijst

Ik vind het fijn om iedere ochtend een lijstje te maken met de dingen die ik moet doen. Als ik dat niet doe heb ik geen overzicht en ga ik als een kip zonder kop te werk. Resultaat? Ik ben dan absoluut niet productief en efficiënt bezig. Lijstjes maken dus! Zelf doe ik dat het liefst in een notitieboekje, gewoon lekker oldskool met pen en papier. Doe jij het liever digitaal? Dan kan ik de – inmiddels welbekende – app Wunderlist aanraden.

3. Deel taken op in kleinere taken

Wat ik je vervolgens kan aanraden is om je taken op te delen in kleinere taken. Stel dat je als taak hebt om een nieuw artikel te schrijven voor je blog. Dan zou je het als volgt kunnen opdelen:

  • Titel bedenken
  • Tekst schrijven
  • Foto’s maken
  • Foto’s bewerken
  • Teksten schrijven voor social media
  • Artikel inplannen

Ja, je lijstje wordt er langer van, maar voor je gevoel wel minder uitdagend omdat de taken minder groot zijn. Dit is een goede manier om structuur aan te brengen in je dag en om alles overzichtelijk te maken. Zo weet je namelijk precies wat je moet doen om je taak af te ronden, en kun je heel gericht aan de slag.

4. Verdeel je tijd in blokken

Probeer tijdens het maken van je to do lijstje in te schatten hoeveel tijd je kwijt bent aan een taak. Houd er rekening mee dat het in 99% van de gevallen altijd langer is dan je denkt. Verdeel vervolgens je dag in in blokken en sorteer je taken op prioriteit.

Meestal verdeel ik mijn dagen in blokken van een uur, en na ieder uur probeer ik even pauze te houden. Niet echt heel lang hoor, ik sta dan even op om thee te zetten of om iets te eten. De taken die het langst duren en de hoogste prioriteit hebben doe ik aan het begin van de dag, en zo probeer ik langzaam af te bouwen. Aan het eind van de dag zijn dan de makkelijke en minder belangrijke taken nog over. Al wil ik hele kleine taakjes ook nog weleens meteen aan het begin van de dag te doen. Dan ben ik er meteen van af!

Een bekende methode voor het indelen van je tijd in blokken is de Pomodoro techniek. Zeker de moeite waard om even wat meer over te lezen. Simpel gezegd houdt het in dat je je dagen opdeelt in blokken van 25 minuten gevolgd door 5 minuten pauze. Hierdoor kun je een stuk productiever werken! Op de website pomodorotechnique.com vind je een handig en duidelijk filmpje wat het precies is.

5. Werk in een rustige omgeving

Heb je schreeuwende kinderen om je heen? Irritante huisgenoten die je telkens lastigvallen? Of een rommelige omgeving? Dan gaat het je waarschijnlijk niet lukken om productief aan de slag te gaan. Vraag je omgeving je met rust te laten en ruim je werkplek op. Lukt dat niet? Zoek dan een plekje buiten de deur. Werk bijvoorbeeld in een bibliotheek of huur een flex-/werkplek.

Een maand geleden heb ik de beslissing genomen om een werkplek te huren, en het is tot nu toe echt één van mijn beste beslissingen ooit geweest. Doordat ik nu in een rustige en stimulerende omgeving werk, krijg ik veel meer werk gedaan en word ik niet meer afgeleid. Het kost geld, maar het levert uiteindelijk alleen maar meer geld op. 🙂 Hoera voor productiviteit!

Lukt het jou een beetje om productief te zijn? En heb je zelf nog een goede tip voor een productieve dag? Laat het me dan weten bij de reacties! 

Auteur

Hi! Ik ben Anouk en mijn doel is om jou te helpen met het opzetten van een succesvolle én winstgevende blog. Mijn website staat vol tips die je hierbij kunnen helpen, en ik weet 100% zeker dat het jou ook gaat lukken. Succes en veel leesplezier!

6 reacties

  1. Ik vind het een mooi lijstje en ik denk voor veel mensen erg handig! Ik als creatieve chaoot zijnde moet gewoon met de flow mee en gaan schrijven wanneer de inspiratie komt! Haha! 🙂

    • Dankje! Als dat voor jou werkt is dat super! Helaas moet ik mezelf soms even in zo'n flow zien te krijgen, het komt namelijk niet altijd vanzelf haha.

  2. Ik heb er onlangs ook over geblogd, want vind het echt fijn om handvatten te hebben om productief te zijn. Hoewel ik er nu echt moeite mee heb, ondanks mijn eigen tips en o.a. jouw tips. Het is écht te heet om goed te functioneren, haha.

Laat een reactie achter!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.