Mijn doel is om iedere dag een nieuw artikel op Blog Chick te publiceren. Tot nu toe gaat dat erg goed, en dat is grotendeels te danken aan het feit dat ik vooruit werk. Vandaag wil ik delen hoe ik het voor elkaar krijg om vooruit te werken.

Vooruit werken voor mijn blog vind ik enorm prettig. Het voorkomt dat ik iedere dag moet bloggen en het zorgt ervoor dat ik er zeker van ben dat er iedere dag wat online komt. Dus ook als ik even geen tijd of zin heb om te bloggen. Hieronder deel ik een aantal dingen die voor mij werken. Hopelijk heb jij er ook wat aan!

1. Discipline en doorzettingsvermogen

Stap 1: je moet het echt willen. Dat is het aller belangrijkste! En als je iets wilt, moet je er ook 100% voor gaan. Als ik niet zeker wist dat ik iedere dag iets wil publiceren, dan zou het vooruit werken ook echt niet lukken. Daarnaast denk ik ook dat ook heel belangrijk is dat je plezier beleeft in het bloggen. Als dat niet goed zit wordt het een NOG grotere opgave.

2. Noteer al je ideeën

Iedere keer als ik een idee krijg voor een nieuw artikel noteer ik het. Dat scheelt me behoorlijk veel tijd, want als ik iets wil schrijven hoef ik alleen nog maar een ideetje van de lijst te kiezen. Dat maakt het vooruit werken dus ook een stuk makkelijker, want als ik wil bloggen, hoef ik niet eerst te brainstormen.

3. Maak een (week)planning

Zelf maak ik iedere maandag een planning voor de aankomende week. Het liefst doe ik dat eerst even in klad in een notitieboekje. Ik pak mijn lijstje met ideeën erbij en haal daar 7 ideeën van af. Dan schrijf ik de dagen van de week op in mijn notitieboekje en achter iedere dag schrijf ik welk artikel ik dan online wil hebben. Een fijne manier van werken, want zo kan ik heel gericht aan de slag.

De maandag plan ik altijd in als ‘blogdag’. Na het maken van mijn planning begin ik met het eerste artikel op de planning, en ik ga net zo lang door met bloggen tot ik er geen zin meer in heb. Meestal lukt het me dan om 3 à 4 artikelen in één dag te schrijven. Kassa! Dat houdt in dat het artikel voor dinsdag, woensdag, donderdag én vrijdag al af is. Afhankelijk van mijn planning ga ik weer verder met bloggen op donderdag of vrijdag, en ook dan schrijf ik het liefst weer 3 artikelen.

4. Doe zo veel mogelijk, in zo min mogelijk dagen

Dan komen we gelijk aan bij de volgende tip. Ik doe het liefst zo veel mogelijk, in zo min mogelijk dagen. Zoals je hierboven kunt lezen kan ik meestal in twee dagen voor de hele week bloggen. De rest van de week heb ik dan weer tijd voor al mijn andere taken en verplichtingen.

Persoonlijk vind ik het veel fijner om even een dagje te knallen, dan om iedere dag weer een artikel te moeten schrijven. Het zorgt voor rust, en omdat ik niet iedere dag aan bloggen hoef te denken is het iedere keer weer leuk als ik het doe. 🙂

5. Efficiënt handelingen indelen

Het is veel efficiënter om soortgelijke taken achter elkaar te doen. Denk bijvoorbeeld aan fotograferen. Het scheelt tijd als je alle foto’s die je nodig hebt tegelijkertijd maakt, dan dat je voor ieder artikel weer je camera erbij moet pakken. Hetzelfde geldt voor het bewerken van foto’s, voor het bedenken van titels voor je artikelen en voor het schrijven van artikelen. Hoe efficiënter je werkt, hoe makkelijker het wordt om vooruit te werken.

6. Automatiseer waar mogelijk

Deze stap is voor mij echt een life saver. Ik probeer zo veel mogelijk automatisch te laten gaan, en dan met name social media. Na het maken van ieder artikel plan ik het gelijk in op social media. Ook dat zorgt ervoor dat ik niet iedere ochtend naar Facebook hoef te gaan om het artikeltje online te delen.

Voorheen gebruikte ik daar altijd Buffer voor, maar ik maak sinds kort gebruik van CoSchedule. Een enorm handige tool waarmee je heel gemakkelijk je artikelen kunt plannen en ook gelijk social media berichten kunt inplannen. Het kost wel geld, maar het scheelt me enorm veel tijd en het maakt alles 100x makkelijker. Het is een beetje te veel voor nu om de hele applicatie uit te leggen, maar ik ben nog van plan om er een artikel over te schrijven. 🙂 Andere soortgelijke opties waar je ook naar kunt kijken zijn Edgar en Hootsuite.

Conclusie? Vooruit werken lukt me voornamelijk omdat ik zo efficiënt mogelijk probeer te werken. Hoe minder tijd je kwijt bent aan bloggen, hoe meer je kunt bloggen. Klinkt paradoxaal hè haha! Maar het werkt. 🙂

24 reacties

  1. Ik ben dol op vooruit werken en efficiënt werken hihi! Ik heb buffer laatst geprobeerd en het is zeker ideaal, jammer dat er zoveel van betaald is!

    • Oohh kijk als je het leuk vindt is het alleen maar makkelijker! Ja Buffer is echt heel erg fijn, maar je kunt bijna alles wel toch met de gratis versie?

  2. Ik probeer altijd sowieso een week vooruit te werken, en dat lukt mij aardig. Ik denk dat ik ook eens zo'n blog schema bij ga houden, misschien dat het me dan lukt om iets verder vooruit te werken.

    • Een week! Dat is al heel erg veel toch? Maar hoe meer je gedaan krijgt, hoe fijner voor jezelf natuurlijk haha. Hopelijk lukt het je! 😀

  3. Tip 2 en 3 pas ik al toe, maar de andere zijn denk ik meer van toepassing als mijn blog ook online staat. Welke van de gratis geautomatiseerde programma's zou jij aanraden? Weet je misschien welke de meeste mogelijkheden biedt binnen de gratis versie?

    • Je maakt me trouwens heel erg benieuwd naar jouw blog Maureen hahaha! Nog even geduld hebben. 🙂 Uhmm dan zou ik gaan voor Buffer! Daar kun je niet zo veel mee als bijvoorbeeld CoSchedule, maar met Buffer kun je wel al je social media automatiseren. Scheelt in ieder geval al een hoop.

  4. Super handig weer! Vooruit werken gaat bij ons op zich wel goed! Ik gebruik Jetpack voor de social posts! En verder verdelen wij het natuurlijk vaak omdat we met zijn tweetjes zijn!

    • Oeh dat heb ik nog nooit gebruikt, ik ga straks meteen even kijken of het wat is. Dat jullie samenwerken én dat het voor jullie werkt is natuurlijk ook heeel erg chill. Zou ik ook wel willen haha!

  5. Hi, ik werk ook veel vooruit. En ik had ook Coschedule ingesteld, maar daar werd mijn blog zo langzaam van, dat ik het er weer af heb gegooid. Heb jij daar geen last van?
    Ik maak dus vooral gebruik van Buffer, en van inplannen op mijn blog zelf. Dat geeft ook wel een mooi overzicht.

    • Nee eigenlijk helemaal geen problemen mee! Ik gebruik de kalender wel via de website van CoSchedule, dus niet in WordPress zelf. Misschien maakt dat nog verschil? Zo deed ik het eerst ook. Alles met de Editorial Calendar inplannen en dan vervolgens met Buffer alle social media berichten klaar zetten. Works like a charm!

  6. Handige tips! Ik probeer zoveel mogelijk vooruit te plannen, maar soms gebeurt het wel dat 'k niets op de planning heb staan, maar toch de volgende dag een artikel wil gepubliceerd zien. Is dan even stress, maar lukt tot nu wel om om de andere dag iets te schrijven. Nu toch nog 🙂

    • Haha dat overkomt mij soms ook nog hoor! Ik probeer het te voorkomen, maar heel soms zit ik 's avonds laat nog een artikeltje te tikken voor de volgende ochtend hihi. Moet af en toe wel kunnen. 😀 Fijn dat het zo goed lukt!

  7. Dankje dit waren erg nuttige tips. Ik heb zelf altijd moeite met vooruit schrijven en plannen en met deze tips zal het een stuk beter gaan. 🙂

  8. Super handig artikel, hier heb ik echt iets aan! Het lukt mij toch maar niet om vooruit te werken, wat wel ideaal zou zijn aangezien ik vaak op reis ben en dan geen tijd heb om te schrijven. Ik ga je tips proberen te volgen, thanks!

Laat een reactie achter!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.