Als je blogt weet je ongetwijfeld dat het veel tijd kost. En hoewel het hartstikke leuk is om tijd te besteden aan je blog, is het natuurlijk niet de bedoeling dat het elke minuut van je dag in beslag neemt. Het is daarom fijn om zo efficiënt mogelijk aan je blog te werken. Hoe? In dit artikel lees je 6 simpele tips die je daarbij kunnen helpen! 

1. Houd notities bij

Niks is zo vervelend als willen bloggen, maar geen idee hebben waar je moet beginnen. Als je op de valreep een idee probeert te verzinnen wil het vaak niet lukken of het kost heel erg veel tijd. Om dit te voorkomen vind ik het fijn om notities bij te houden. Zelf kom ik altijd op de meest willekeurige momenten van de dag op ideeën, en zodra ik een idee krijg noteer ik het meteen. Zo voorkom ik dat ik ze vergeet. Heel handig! Als ik wil bloggen pak ik mijn notities erbij en zie ik al meteen een lijst met potentiële artikelen. Dat scheelt een hoop tijd en stress. Enkele apps die ik hiervoor gebruik kun je vinden in mijn artikel 5 geweldige apps voor bloggers.

2. Maak een planning

Als je eenmaal een lijstje met ideeën hebt kun je de ideeën alvast in een planning zetten. Zo kun je precies zien op welke dag welk artikel online moet komen. Ook dit zorgt voor een hoop rust in je hoofd en het scheelt enorm veel gedoe en tijd. Je kunt dit heel gemakkelijk doen met een agenda, Word of met Google Calendar. Dit is ook aan te raden voor social media updates! Zelf schrijf ik altijd een simpele planning in een notitieboekje, en daarna zet ik alles in CoSchedule.

3. Werk vooruit

Lukt het je om meerdere artikelen op één dag te schrijven? Geweldig! Deze artikelen kun je dan alvast inplannen voor de komende dagen. Maarr.. dat hoeft natuurlijk niet te betekenen dat je de komende dagen gaat luieren. Ga gewoon door met schrijven! Als je altijd een paar artikelen vooruit werkt, heb je altijd een back-up als er een keer wat is. Zo kun je spontaan een dagje ‘vrij’ nemen van het bloggen, en is het geen ramp als je een keertje ziek bent. De artikelen staan namelijk al lekker ingepland! Ook hier gebruik ik CoSchedule voor. Een fijn en gratis alternatief is de Editorial Calendar. Hiermee kun je heel gemakkelijk een overzicht creëren en plannen.

4. Werk in een rustige omgeving

Een opgeruimde werkplek zorgt voor een opgeruimd hoofd. Als je in een nette rustige omgeving werkt kun je je veel beter concentreren. Dat komt niet alleen je werktijd ten goede, maar ook de kwaliteit van je blog. Het meest ideale zou zijn als je op een kantoor kunt bloggen. Kan dat niet? Misschien kun je dan thuis wel een kantoortje creëren. Je hebt vast wel een kamertje of een hoekje over waar je een bureautje kunt plaatsen. Zorg dat je wat kantoorbenodigdheden in de buurt hebt liggen and you’re ready to go!

5. Schakel afleidingen uit

Zet je mobiel op vliegtuigmodus en klik social media weg. Een artikel schrijven duurt echt 100 keer langer als je constant op je mobiel kijkt en bezig bent met Facebook en Instagram. Vind je dat echt heel erg lastig? Spreek dan met jezelf af dat je om de 25 minuten eventjes 5 minuten op je mobiel mag kijken.

6. Plan tijd in

De sleutel tot een succesvolle blog? Behandel je blog als een baan. Zorg dat je tijd inplant in je agenda en besteed dat enkel en alleen aan je blog. Verzin geen smoesjes om eronder uit te komen. Een werkgever kun je ook niet laten stikken, omdat je nog eventjes een extra aflevering van je favoriete serie wilde kijken. Hoeveel tijd je hiervoor vrijmaakt is natuurlijk helemaal aan jou!

Succes! Hopelijk heb je wat aan de tips om efficiënt te bloggen. Heb je nog een goede aanvulling? Schroom niet om deze te delen!

Afbeelding: BigStock

7 reacties

  1. Handige tips! Bij mij kan het nog wel iets efficiënter denk ik. Ik heb laatst de calender geïnstalleerd in wordpress en echt wat een verademing! Wat zoiets simpels al niet kan doen 🙂

  2. "Leer jezelf goed kennen". Als je weet van jezelf wanneer je het meest productief bent dan kun je efficiënter (en vooral ook effectiever werken). Als je hoofd leeg is heb je meer ruimte voor jouw creativiteit en nieuwe ideeën. Zo is je hoofd geen "opslagruimte die vol zit, maar een werkruimte". Daarvoor is notities maken erg belangrijk inderdaad, maar niet alleen om je ideeën te noteren, maar ik gebruik het ook voor zelfreflectie. We zijn vaak druk met keuzes maken en beslissingen nemen, ook bij het schrijven van blogposts (of iets wel of niet past bij wat we uit willen dragen of nastreven, bijvoorbeeld), dus volgens mij is het belangrijk om "beslissingen te nemen en keuzes te maken op momenten dat we slim zijn, zodat we slimme dingen doen op 'domme' momenten". Ik denk dat het belangrijk is om te weten van jezelf wanneer je 'slim' bent om slim te kunnen werken.. (klinkt dit een beetje logisch?..). Ben je een avondmens of ochtendmens, bijvoorbeeld(?) etc.. Dus het gaat er niet alleen om om tijd vrij te maken, maak ook de juiste tijd, het juiste moment..

    • Ik denk dat het inderdaad goed is om te kijken op welk moment jij het best werkt. Voor mij is dat vaak 's avonds laat, als iedereen op bed ligt en de wereld een stuk rustiger is. Probleem is alleen wel dat ik dan in de knoop kom met m'n slaap haha, dus voor mij gaat het helaas niet altijd op. Desalniettemin een zeer waardevolle tip, dankjewel Sandor! 😀

  3. Ik heb laatst een planning gemaakt, maar het lukt me gewoon niet om me daaraan te houden. Heb altijd al moeite gehad daarmee, dus het zal er wel nooit inkomen vrees ik, haha. Ik houd wel altijd notities bij (op papier en daarna in een Word-document) dus heb vaak wel inspiratie. Het ontbreekt me voornamelijk aan tijd en efficiëntie. Ik heb direct Pocket gedownload en ik ga de plugin er in zetten.

  4. Wat super handige, bruikbare tips. Zeker de tip over voorruitwerken, ik heb meteen de plugin meteen geïnstalleerd. Dank je!

Laat een reactie achter!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.