Een naam verzinnen voor je bedrijf is makkelijker gezegd dan gedaan. In de afgelopen jaren heb ik meerdere bedrijfsnamen moeten verzinnen en daardoor weet ik als geen ander hoe moeilijk het kan zijn. Zeker voor mensen die, net zoals ik, perfectionistisch zijn aangelegd en dagen, weken of zelfs maanden over een keuze kunnen nadenken. The struggle is real. Gelukkig ben ik inmiddels op een punt gekomen dat het me niet meer heel veel tijd en moeite kost. Mijn laatste bedrijfsnaam heb ik zelfs binnen 3 dagen verzonnen! Dus er is hoop. 😊

De stappen die ik neem als ik een naam moet verzinnen voor een bedrijf heb ik voor je verzameld in de video bovenaan deze blogpost. Daarnaast geef ik nog een aantal handige tips die je kunnen helpen om het proces te versnellen. In deze blogpost heb ik alle stappen en de tips die ik in de video bespreek uitgeschreven. Zo kun je alles nog rustig even nalezen. Let’s go!

Stap 1: Geef jezelf een deadline

Dit is misschien een beetje een rare stap, maar het helpt mij altijd enorm. Vroeger kon ik echt weken nadenken en twijfelen als ik een bedrijfsnaam moest verzinnen. But guess what? Je schiet daar echt helemaal niks mee op. Als je een bedrijf wilt beginnen, dan is het belangrijk dat je gewoon begint. En dat je stappen zet. Doe je dat niet? Bijvoorbeeld omdat weken blijft nadenken over zoiets ‘stoms’ als een naam? Tsja, dan bereik je ook niks.

Mijn tip is daarom dat je jezelf een deadline moet geven, zodat je niet te lang blijft hangen in het bedenken van een naam. Spreek bijvoorbeeld met jezelf af dat je maximaal 2 weken de tijd hebt voor het verzinnen van een naam. Mijn ervaring is zelfs dat je door de tijdsdruk constant ‘aanstaat’, waardoor je juist heel veel inspiratie en nieuwe ideeën krijgt. Hierdoor is het mij zelfs gelukt om binnen 3 dagen een naam te verzinnen voor mijn nieuwe bedrijf. En geloof me: als zelfs ik dat kan, dan kan jij het ook.

Stap 2: Verzamel zo veel mogelijk relevante woorden

Het verzinnen van een naam houdt voor mij in dat ik zo veel mogelijk relevante woorden en ideeën op papier zet, en uiteindelijk daaruit een naam uit kies door bijvoorbeeld gewoon een woord te pakken die ik als naam wil gebruiken, of door woorden te combineren tot een naam.

Nou zijn er verschillende dingen die je kunt gaan doen om zo veel mogelijk woorden te verzamelen. Je kunt bijvoorbeeld een notitieboekje pakken, ergens gaan zitten en woorden opschrijven die in je opkomen. Maar als je dat lastig vindt, dan heb ik een aantal tips voor je die je hierbij kunnen helpen.

Tip 1: Stel jezelf een aantal vragen

Schrijf vervolgens alle ideeën, woorden en concepten op die in je naar boven komen. En de eerste vraag die je jezelf kunt stellen is:

  1. Wat is het onderwerp van je bedrijf? Ik heb bijvoorbeeld een bedrijf in jacuzzi’s, en als ik denk aan een jacuzzi dan denk ik aan dingen als water, luxe, genot, ontspanning, tuin, bubbels. En dat zijn allemaal goede woorden om op te schrijven.
  2. Wie ben jij? Dit is vooral een goede vraag als jij als persoon een rol wil spelen in je branding. Je kan bijvoorbeeld misschien zelfs je eigen naam gebruiken als bedrijfsnaam, of iets wat heel typerend is voor jou qua uiterlijk of karakter en dat combineren met wat je gaat doen.
  1. Wat is je doelgroep? Met andere woorden, wie ga jij straks helpen met je bedrijf? Zijn dat jonge moeders? Bejaarde mannen? Of misschien wel jongeren die voor het eerst op zichzelf gaan wonen? Bedenk wat typerend is voor deze doelgroep en kijk welke woorden er dan in je opkomen. 
  1. Waar sta jij of waar staat je bedrijf voor? En hiermee bedoel ik echt je missie, als je die hebt. Bijvoorbeeld dat je graag een duurzamere samenleving zou willen realiseren, minder afval in de wereld of meer diversiteit op de werkvloer, om maar iets te noemen. En bedenk ook weer welke woorden hierbij passen en schrijf ze op.

Tip 2: Ga eropuit

Het is heel verleidelijk om thuis uren naar je notitieboekje of naar je laptop te staren, maar soms krijg je daardoor een soort tunnelvisie en dan kom je er niet uit. Wat mij heel erg helpt is om even een stukje te gaan wandelen. Ga bijvoorbeeld naar de stad en kijk om je heen naar alle dingen, woorden en bedrijfsnamen die je ziet. Of ga even naar het bos en laat je inspireren door wat je ziet.

Tip 3: Gebruik een naamgenerator

Een naamgenerator is een online tool die een bedrijfsnaam genereert aan de hand van een aantal steekwoorden. En er zijn verschillende sites die dit aanbieden, maar één van die sites is Namelix. En die site vind ik zelf echt heel handig, omdat het je verschillende opties biedt en het ook gelijk een soort logo voor je maakt. Zo’n generator is echt heel handig als je op zoek bent naar inspiratie.

Sites met een naamgenerator:

Tip 4: Kijk op Bol.com

Het zal je misschien verbazen, maar je kunt heel veel inspiratie halen uit sites zoals Bol.com of bijvoorbeeld Amazon. Zoek naar producten of boeken die iets te maken hebben met het onderwerp jouw bedrijf, en kijk hoe ze heten.

Tip 5: Zoek naar synoniemen

Je hebt waarschijnlijk al wat woorden bedacht en kijk nu eens of je ook synoniemen kunt bedenken voor deze woorden. Vind je dat lastig? Dan kan de website Synoniemen.net je een handje helpen.

Tip 6: Vertaal woorden

Naast het bedenken van synoniemen, kun je natuurlijk ook de woorden die je hebt opgeschreven vertalen naar een andere taal. Misschien wel naar het Spaans, Frans of naar het Latijn. Ik zou je dan wel willen adviseren om het niet te moeilijk te maken. Een woord die niemand kan uitspreken of lastig is om te spellen is wellicht niet zo’n goed idee om te gebruiken als bedrijfsnaam.

Tip 7: Kijk naar de concurrentie

Tot slot kun je ook kijken naar je concurrentie. Hoe heten zij? Welke elementen gebruiken zij in hun bedrijfsnamen? Wellicht brengt het je op ideeën. Overigens is het natuurlijk niet de bedoeling dat je gaat kopiëren of dat je een naam verzint die wel héél erg op de concurrent lijkt. Dat is niet alleen juridisch niet verstandig, maar ook niet goed voor je eigen branding.

Stap 3: test de namen die je hebt verzonnen

Als je stap 1 en 2 hebt gevolgd, dan heb je nu als het goed is een lange lijst met relevante woorden. Probeer nu aan de hand van die lijst minimaal 5 namen te bedenken die je wel geschikt vindt als bedrijfsnaam. Als je eenmaal een aantal namen hebt bedacht, moet je ze onderwerpen aan 3 verschillende tests.

Test 1: is de naam nog beschikbaar?

Allereerst moet je controleren of de naam nog beschikbaar is. Mocht de naam immers al in gebruik zijn, dan kun je deze niet meer gebruiken. Je kunt op verschillende kanalen controleren of de naam al in gebruik is.

  1. Google de naam
    Het makkelijkste wat je kunt doen is de naam even googelen. Wat zijn de resultaten? Kun je een ander bedrijf vinden dat de naam al gebruikt? Of zijn er misschien wel evenementen of producten met de naam?
  2. Handelsregister van de Kamer van Koophandel
    Hierin staan alle bedrijf die ingeschreven staan in Nederland. Staat de naam die je hebt verzonnen al in het register? Dan kun je deze niet meer gebruiken. Er zijn overigens wel uitzonderingen, bijvoorbeeld als jij een bedrijf wilt beginnen in een hele andere branche, maar ik kan je dan aanraden om je te laten adviseren door bijvoorbeeld een jurist.
  3. Merkenregister van het BOIP
    In het merkenregister van het BOIP staan alle merken die juridisch beschermd zijn. Door registratie in het merkenregister krijg je het alleenrecht op het gebruik van die naam voor alle producten en diensten waarvoor je het merkrecht aanvraagt. Dus dan kan niet zomaar iemand anders je naam gebruiken of misbruiken.Staat de naam die je hebt verzonnen in het register? Dan kun je deze niet meer gebruiken. Nou zijn er ook hier, net zoals bij de Kamer van Koophandel, wel uitzonderingen. Je kunt bijvoorbeeld controleren voor welke activiteiten en producten de naam is beschermd, maar ook hierin zou ik je aanraden om je voor de zekerheid te laten adviseren door bijvoorbeeld een jurist.
  4. De domeinnaam
    De domeinnaam is de URL van je website. Je kunt op verschillende manieren controleren of de domeinnaam voor jouw bedrijfsnaam nog vrij is, maar zelf vind ik SIDN een handige website. Hier kunt je overigens alleen .nl domeinen controleren.
  5. Social media
    Tot slot kun je controleren of de naam nog beschikbaar is op social media. Een handige website hiervoor vind ik Namechk. Hier kun je een naam invullen en dan kun je zien op welke platformen de naam nog beschikbaar is. Uiteraard ben je qua naam op social media iets minder beperkt. Als de naam al in gebruik is zou je er bijvoorbeeld nog .nl of .com achter kunnen zetten.

Test 2: Wat zijn de Google resultaten?

Je hebt net waarschijnlijk al even op Google gekeken of de naam nog vrij is, maar je moet ook even kijken wat de resultaten in het algemeen zijn. Zijn de resultaten misschien ongepast? Omdat bijvoorbeeld blijkt dat je naam iets vreemds betekent in een andere taal? Dan is de naam misschien niet zo geschikt. Het doel van deze test is kijken of je niet geassocieerd kunt worden met iets geks.

Test 3: is de naam duidelijk?

Kijk of de naam duidelijk is. Is het makkelijk uit te spreken? Is het makkelijk te spellen? Makkelijk te onthouden? Is het niet te lang? En snappen mensen wat je ermee bedoelt? Het zou immers zonde zijn als mensen je bedrijf niet kunnen vinden of kunnen onthouden, omdat je een onmogelijke naam hebt verzonnen.

Voor deze test kun je het best familie of vrienden om advies vragen. Leg de naam aan hen voor en vraag of ze begrijpen wat je ermee bedoelt. Laat ze ook de naam opschrijven zonder dat ze het hebben gezien, zodat je er zeker van bent dat ook de schrijfwijze duidelijk is.

Stap 4: maak een keuze

Nu komen we bij misschien wel de moeilijkste stap. Het is tijd om een keuze te maken. Als het goed is heb je nu inmiddels meerdere namen verzonnen en getest. Heb je nu slechts één naam die door de test is gekomen? Dan ben je klaar met deze stap. Heb je meerdere namen? Dan moet je een keuze maken.

En die keuze maken is lastig. Dat weet ik uit ervaring. Wat ik je graag wil meegeven is dat je het niet te moeilijk moet maken voor jezelf. Soms is een naam die ‘gewoon prima’ is al meer dan genoeg. En het is goed om je te realiseren dat het niet de naam is die bepaalt hoe goed je bedrijf is, maar de dingen die je doet en/of de dingen die je aanbiedt.

Uiteraard moet je wel gewoon je best doen om een goede en leuke naam te verzinnen, maar blijf hier niet te lang in hangen. Over mijn bedrijfsnaam was ik in eerste instantie ook niet 100% enthousiast. Inmiddels zijn we een jaar verder en nu ben ik hartstikke tevreden met de naam en zelfs trots op onze branding. Het moet soms ook gewoon een beetje groeien. 🙂  Dit advies gaat wellicht dwars in tegen het advies van brandingspecialisten, maar dit is hoe ik erover denk. Progress is better than perfection.

Stap 5: leg je naam vast

Wooohooo! Als het goed is heb je nu een naam gekozen. Nu is het belangrijk dat je zo snel mogelijk de naam vastlegt. Doe dit bij de Kamer van Koophandel, eventueel het BOIP en op social media. En wacht hier niet te lang mee. Je zal niet de eerste zijn die naast de vijver vist, omdat iemand anders er in de tussentijd met de naam ervandoor is gegaan.

Ik hoop dat deze stappen je hebben geholpen bij het verzinnen van een bedrijfsnaam. Mocht je een leuke naam hebben bedacht, deel deze dan vooral hieronder bij de reacties. Ik ben erg benieuwd! 😊

Auteur

Hi! Ik ben Anouk en mijn doel is om jou te helpen met het opzetten van een succesvolle én winstgevende blog. Mijn website staat vol tips die je hierbij kunnen helpen, en ik weet 100% zeker dat het jou ook gaat lukken. Succes en veel leesplezier!

Laat een reactie achter!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.