Meer over SEO: een uitgebreide uitleg voor beginners
Meer over SEO: een uitgebreide uitleg voor beginners

Krijg jij het Spaans benauwd als je aan SEO denkt? Omdat je weet dat je er iets mee moet doen, maar geen idee hebt waar je moet beginnen? Dan weet ik zeker dat je heel veel gaat hebben aan dit artikel!

First of all, het is niet raar om overweldigd te raken als het gaat om SEO. Er is zo ontzettend veel informatie te vinden over SEO, dat je eenvoudig het overzicht verliest. 

Bovendien wordt er vaak ook een beetje geheimzinnig over gedaan. Waarom? Omdat SEO-experts liever niet al hun geheimpjes verklappen, want stel je voor dat hun werk overbodig wordt. 🙂 Daarnaast weet ook niemand precies wat echt werkt voor SEO. Afgezien van de mensen die Google hebben gebouwd. 

Gelukkig zijn er wel genoeg bewezen SEO technieken en strategieën bekend. Een aantal daarvan ga ik bespreken in dit artikel.  Na het lezen van dit artikel weet ik zeker dat je eindelijk begrijpt wat SEO is en hoe het werkt. Sterker nog: ik ga je voorzien van tips die je direct kan toepassen. Zo kun jij vandaag nog beginnen met het laten groeien van je website. Let’s go!

Geen zin om te lezen? Check deze video!

In deze video vertel ik beknopt wat SEO is en hoe het werkt. Behoefte aan meer informatie? Lees dan verder!

Wat is SEO?

SEO is de afkorting van search engine optimization. Of zoals we in het Nederlands zeggen: zoekmachine optimalisatie. Met SEO bedoelen we het optimaliseren van websites zodat ze beter scoren in zoekmachines. 

Waarom is SEO belangrijk?

Meer dan de helft van de internetgebruikers start een zoektocht met behulp van een zoekmachine. Als jouw website als een van de eerste tussen de zoekresultaten verschijnt is de kans groot dat de gebruiker naar jouw website gaat. Dat is ook het uiteindelijke doel van SEO: het genereren van verkeer naar je website.

Hoe beter je website geoptimaliseerd is, hoe meer bezoekers je website krijgt. En dat is precies wat je wilt. Zo is bijvoorbeeld zo’n 80% van de bezoekers op mijn blog afkomstig van Google. Met andere woorden: als mijn website niet geoptimaliseerd was had ik ongetwijfeld veel minder bezoekers!

Hoe werkt SEO?

Goede vraag. Zoals ik al zei weet niemand wat je precies moet doen om een website perfect te optimaliseren, behalve de mensen achter de schermen bij Google. De grote lijnen zijn overigens wel bekend, maar als je dat wilt begrijpen, moet je eerst weten hoe zoekmachines werken.

Hoe werkt een zoekmachine?

In principe hebben zoekmachines maar één missie: het beste antwoord geven op een gegeven zoekopdracht.

Zo’n zoekopdracht bestaat uit één of meerdere zoekwoorden, ook wel keywords genoemd. De resultaten zijn, in het geval van Google, websites op internet. Dit kunnen bijvoorbeeld blogposts zijn, maar ook webshops en video’s.

Om erachter te komen wat er allemaal op een website staat, gebruikt Google zogenoemde crawlers of bots. Dat zijn programmaatjes die websites bezoeken, kijken erop staat en ze indexeren (opslaan in een database).

Google zoekopdracht rood jurkje voorbeeld wat is SEO

Simpel gezegd werkt het als volgt:

Als een crawler een webpagina doorneemt en meerdere malen de woorden “rood jurkje” voorbij ziet komen, dan concludeert de crawler dat er informatie over een rood jurkje te vinden is op die pagina. Dit wordt genoteerd en in een database opgeslagen.

Zodra iemand vervolgens “rood jurkje” invoert in Google, bestaat de kans dat die desbetreffende pagina tussen de zoekresultaten staat.

Het lastige is alleen dat er miljoenen webpagina’s zijn waarop “rood jurkje” voorkomt. Wat nu? Google gaat nu bepalen welke pagina’s het best aansluiten bij de zoekopdracht en geeft de resultaten gesorteerd terug, van meest relevant naar minst relevant.

En dat brengt ons bij SEO. Met SEO probeer je er namelijk voor te zorgen dat jouw website het meest relevant is voor iemands zoekopdracht. Om dit voor elkaar te krijgen kun je verschillende technieken en strategieën toepassen.

Is SEO moeilijk?

Het klinkt nu misschien een beetje ingewikkeld, maar SEO is echt niet moeilijk. Het vergt alleen wat tijd, aandacht en de juiste kennis. Voor dat laatste zit je hier goed. Ik wil je alles leren wat ik weet, zodat je zelf aan de slag kunt gaan. Want ja, dat kun je echt. Je hebt dus niet per se een SEO-expert nodig. Mocht je echter geen tijd en zin hebben om alles zelf te implementeren, dan is het misschien wel verstandig om het uit te besteden. Scheelt je weer tijd. 🙂

Het verschil tussen SEO en SEA

Voordat we verder gaan wil ik het nog even kort hebben over het verschil tussen SEO en SEA.

  • SEO = Search Engine Optimazation
  • SEA = Search Enginge Advertisement

Naast SEO is er ook nog een andere manier waarop je ‘hoog’ in Google kunt komen, namelijk door te adverteren. Dit kun je doen met Google Ads. Zo kun je met Google Ads zelf een bedrag instellen dat je over hebt voor een klik naar jouw website. Hoe hoger het bedrag, hoe groter de kans dat je advertentie regelmatig wordt getoond. 

Het verschil tussen SEO en SEA uitgelegd

Hierboven zie je een screenshot van mijn zoekopdracht ‘seo amsterdam’. In de rode vlakken staan de betaalde zoekresultaten en in het groene vlak de zoekresultaten die gratis tot stand zijn gekomen. Zoals je kunt zien staat er bij de betaalde zoekresultaten duidelijk dat het om advertenties gaat.

SEO richt zich enkel en alleen op het gratis (organisch) hoog komen in de zoekresultaten.

Het schijnt overigens dat het overgrote deel van de zoekmachinegebruikers de advertenties overslaat en op de organische zoekresultaten in het groene vlak klik. Dus wees niet bang dat adverteren beter is. 

Welke factoren hebben invloed op je ranking in Google?

Er zijn verschillende factoren die invloed hebben op je ranking in Google. Dat wil zeggen, hoe hoog of laag je tussen de zoekresultaten staat. Deze factoren kun je grofweg onderverdelen in: content, autoriteit en techniek.

Content: schrijf goede en waardevolle content

Je hebt het vast weleens gehoord: content is king! En dat is het echt als het aankomt op SEO. Je content heeft namelijk een zeer grote invloed op je ranking in Google. Logisch, want het vormt de basis van je website.

Content die goed rankt in Google heeft twee eigenschappen:

  1. Het helpt Google begrijpen waar de informatie over gaat
  2. Het biedt waarde aan de lezer

Het helpt Google begrijpen waar de informatie over gaat

Zoals ik al eerder zei gebruikt Google crawlers om erachter te komen wat er allemaal op een website te vinden is. Die crawlers analyseren onder andere alle content. Van teksten tot afbeeldingen en video’s.

Het is belangrijk dat je realiseert dat dit automatisch gebeurt. Die crawlers zijn namelijk computerprogrammaatjes. Al die miljarden websites door mensen laten analyseren schiet natuurlijk niet op.

Het enige “probleem” is dat een crawler niet in staat is content te analyseren zoals een mens dat kan. De technieken worden steeds geavanceerder, maar het is nog steeds nodig om crawlers een handje te helpen. 

Dat kun je op verschillende manieren doen. Wil je weten hoe? Check dan deze artikelen die ik eerder heb geschreven:

Het is waardevol voor de lezer

Daarnaast is het belangrijk dat je artikelen waardevol zijn voor je lezers. Hoe waardevoller, hoe hoger je ranking zal zijn. Uiteindelijk is het namelijk de bedoeling dat jouw content aansluit bij de zoekintentie van de lezer. Die voert namelijk niet voor niets een zoekopdracht uit.

Google heeft manieren om te meten hoe waardevol content is voor gebruikers. Dat gebeurt onder andere aan de hand van de volgende factoren: 

Dwell time

Dit is de tijd dat iemand op je website doorbrengt. Hoe langer iemand op je website blijft, hoe beter. Dit zou immers aangeven dat de informatie die op de website staat relevant is en aansluit bij de zoekopdracht van de gebruiker.

Bounce rate

De bounce rate is het percentage bezoekers dat na het bezoeken van slechts één pagina je website weer verlaat. Ze “bouncen” als het ware meteen weer van je website af. Hierbij geldt over het algemeen: hoe lager het percentage, hoe beter.

Al moet je je daar niet te blind op staren. Ik ben van mening dat het niet per se slecht is als je een hoge bounce rate hebt. Het kan namelijk ook betekenen dat je webpagina zulke goede informatie heeft, dat de gebruiker alle informatie heeft gekregen waar hij naar zocht. Dus heb je een hoge bounce rate, maak je dan niet direct zorgen.

Dwell time en bounce rate verbeteren

Je kunt een aantal dingen doen om je dwell time en bounce rate te verbeteren:

  1. Link terug naar oudere artikelen
  2. Gebruik een plugin voor “related posts”
  3. Zorg dat de titel van je artikel matcht bij de inhoud
  4. Houd tijdens het schrijven je doelgroep in gedachten
  5. Controleer je artikel op taal- en spelfouten
  6. Zorg dat je artikel past bij de rest van je blog
  7. Verdeel je tekst op in alinea’s en voorzie de tekst van koppen
  8. Zorg dat je je bezoeker iets te bieden hebt (tips, hulp, vermaakt etc.)
  9. Gebruik afbeeldingen om de pagina visueel aantrekkelijk te maken

Ik heb eerder een artikel geschreven waarin ik dieper inga op de bovenstaande punten. Als je daar benieuwd naar bent, lees dan dit artikel over hoe je je bounce rate kunt verbeteren.

Click-through-rate (CTR)

De CTR laat zien hoeveel mensen je website in de zoekresultaten zagen, en hoeveel mensen daarvan daadwerkelijk jouw website hebben geopend. Je kan namelijk wel als eerste zoekresultaat verschijnen, maar als niemand vervolgens op jouw website klikt heb je daar als nog weinig aan. Om je CTR te verbeteren kun je je focussen op de volgende punten:

De titel van de pagina

Zorg dat de titel aantrekkelijk is en mensen triggert om verder te lezen. Het is vooral belangrijk dat de titel aansluit bij de inhoud van het artikel. Check vooral even mijn artikel over het schrijven van goede titels voor je artikelen.

De meta description

Een zoekresultaat in Google ziet er als volgt uit:
Voorbeeld van een goede meta description of meta omschrijving

De blauwe tekst is de titel, de groene tekst de URL en de tekst daaronder is de meta description. Dit is een korte omschrijving van de inhoud van de pagina. De omschrijving kun je zelf opgeven, en als je dit goed aanpakt kan het ervoor zorgen dat je CTR verbetert. Een goede meta description moet de aandacht van de lezer trekken, en maakt hem nieuwsgierig naar meer. Een handige WordPress plugin voor het instellen van meta descriptions is Yoast.

Autoriteit: zorg dat andere websites naar jouw website linken

Een andere belangrijke factor voor je ranking is je autoriteit. Je autoriteit wordt onder andere bepaald aan de hand van het aantal backlinks. Dat zijn links van een andere webpagina naar jouw website.

Hoe meer websites naar die van jou verwijzen, hoe groter je autoriteit. Als veel websites naar jou verwijzen moet dat immers wel betekenen dat je goede en interessante content biedt, en dat het gewaardeerd wordt.

Nou is het wel zo dat niet iedere backlink even zwaar ‘weegt’. Links op websites met veel autoriteit, denk bijvoorbeeld aan nu.nl, wegen zwaarder dan links op minder bekende websites. De autoriteit van de website waarop je staat is dus ook van belang.

Omdat backlinks zo belangrijk zijn, is het aan te raden om ervoor te zorgen dat het voor de lezer erg makkelijk is om de content te delen. Zo kun je bijvoorbeeld social media knoppen toevoegen aan je artikel waardoor het delen net even wat makkelijker graat.

Ga gastbloggen!

Daarnaast kun je ook actief aan de slag om backlinks te verzamelen. Dit wordt ook wel linkbuilding genoemd. Je kunt dit bijvoorbeeld doen door te gaan gastbloggen op andere websites, en in je gastblogs een link te plaatsen naar je website.

Er zijn verschillende manieren om blogs of websites te vinden waar je kunt gastbloggen. Een simpele manier is om je niche + gastblog te Googelen. Stel je blogt over fitness, dan zou je in Google kunnen zoeken naar “fitness gastblog”.

Overzicht zoekresultaten fitness gastblog meer over gastbloggen seo

Zoals je in de bovenstaande afbeelding al kunt zien, staan er al gelijk twee websites die actief op zoek zijn naar gastbloggers. Daarnaast zie je twee andere sites waar eerder gastblogs zijn geplaatst. Dit betekent dat ze openstaan voor gastbloggers.

Je zou contact kunnen opnemen met de eigenaar van de website, en kunnen aangeven dat je graag zou willen gastbloggen.

Enkele tips voor gastbloggen:
  • Ga op zoek naar sites die aansluiten bij jouw niche;
  • Probeer een kwalitatief goed artikel te leveren;
  • Schrijf altijd unieke content. Dubbele content in Google is slecht voor je ranking. Een oud artikel van jezelf op een andere website plaatsen is absoluut geen goed idee;
  • Vraag van tevoren of je een link naar je website in het artikel mag plaatsen;
  • Geef aan dat de ander ook een gastblog op jouw website mag plaatsen. Hierdoor wordt de kans groter dat die persoon je voorstel accepteert.

Interne links op je website

Naast externe links geven ook interne links waarde aan een webpagina. Dat is goed nieuws voor ons, want je kunt dus ook zelf meer autoriteit geven aan bepaalde pagina’s op je website. Daarnaast maken interne links het voor crawlers makkelijker om je website te indexeren.

Loop daarom eens al je pagina’s langs, en probeer te linken naar andere pagina’s op je website. Dit is misschien wel een van de makkelijkste manieren om je website een SEO-boost te geven.

Techniek: zorg ervoor dat Google van je website gaat houden

Naast de inhoud van je website, speelt de structuur en de code waarmee de website is gemaakt een belangrijke rol.

De URL van je pagina’s

De URL van je pagina’s is ontzettend belangrijk voor SEO. Google gebruikt namelijk ook URL’s om erachter te komen wat op de pagina staat.

Laten we eens kijken naar de volgende URL’s:

  1. https://anoukbroer.nl/?p=123
  2. https://anoukbroer.nl/tips-over-seo/

De eerste URL heeft achter de domeinnaam ?p=123 staan. Is jou nu duidelijk wat voor informatie je op deze pagina kunt vinden? Nee, natuurlijk niet. Als je kijkt naar de tweede URL, dan verklapt dat al veel meer over de inhoud van de pagina. Link twee is dan ook een SEO-vriendelijke URL.

In WordPress zijn de URL’s niet standaard SEO-vriendelijk. Gelukkig kun je dat heel eenvoudig aanpassen.

Permalinks veranderen in WordPress naar berichtnaam goed voor SEO

Klik in het menu op Instellingen > Permalinks. Vervolgens moet je bij de instellingen Berichtnaam selecteren. That’s it!

Let op: de structuur van je URL’s veranderen is niet verstandig als je website al online staat en deze te vinden is in Google. Het zorgt er namelijk voor dat je oude URL’s niet meer werken. Dit kun overigens wel oplossen, maar dan moet je redirects instellen.

Snelheid van de website

Een langzame website is ontzettend irritant voor de bezoeker. Daarom heeft Google dit als een van de factoren meegenomen die invloed hebben op je ranking. Hoe snel je website is kun je hier testen:

Vul de URL van je website in en klik op Analyseren.

Vervolgens komt er een rapport uit met alles wat goed is aan je website en wat niet. De kritieke punten kun je vervolgens aanpakken om zo je snelheid te verbeteren.

Een paar belangrijke punten die de snelheid van je website kunnen verbeteren:
  1. Verklein afbeeldingen voordat je ze uploadt
  2. Gebruik een WordPress thema dat is geoptimaliseerd voor SEO
  3. Gebruik een cache plugin (voor WordPress)

Mobielvriendelijkheid

Guys.. het is 2019, ik hoef niet uit te leggen waarom dit belangrijk is, toch? 🙂 Maar goed, als je website nog niet geoptimaliseerd is voor mobiele-apparaten, dan is er werk aan de winkel. Zorg er in ieder geval voor dat je layout responsive is. Dat betekent dat alle elementen op je website meeschalen, aangepast op het formaat van het scherm waarop je de website bekijkt.

Google Search Console

Wanneer crawlers om de een of andere reden je website niet kunnen crawlen, kun je dat terugvinden in Google Search Console. Ik raad je aan om een account aan te maken, je website toe te voegen en te kijken of er fouten zijn. Indien er fouten zijn, kan het oplossen van deze fouten een mega grote impact hebben op hoe effectief Google je website crawlt. Heb je nog geen Google Search Console account? Check dan deze uitleg.

Succes!

Pfoe. Dat was een hoop informatie, maar je hebt nu een geweldige basiskennis over SEO. De volgende stap? Alles wat je hebt geleerd implementeren. En heb je vragen? Of hulp nodig? Laat dan een reactie achter, of stuur me een berichtje op Instagram @anoukbroer. Ik help graag! 🙂

Afbeelding: BigStock

7 gedachten over “Meer over SEO: een uitgebreide uitleg voor beginners”

  1. Op dit moment zijn wij binnen ons bedrijf bezig met het optimaliseren van onze marketing. Google Analytics is daar een belangrijke tool bij, alleen kan het soms wel wat lastig zijn. Deze blog over SEO geeft ons inzicht in wat wij kunnen verbeteren op dit gebied, zodat wij daarna met Analytics de resultaten kunnen meten. Nuttige blog en zeker een aanrader!

  2. Erg nuttige informatie! Ik ben op het moment bezig om de nieuwe site voor ons restaurant te optimaliseren en deze informatie komt heel erg van pas. Door mijn gebrek aan ervaring twijfel ik vaak of ik op het juiste pad ben, maar door deze tips en tricks denk ik eindelijk de juiste weg gevonden te hebben. Vooral het gebruik van Google Search Console en de tips over de afbeeldingen zijn erg bruikbaar!

  3. ramses van der werf

    Hi Anouk,

    Ik heb je hele blog met veel plezer gelezen. Ik vind het tof dat je zoiets ingewikkelds als SEO toch zo makkelijk uit kan leggen. Ik ben met je eens dat de theorie van SEO niet heel moeilijk is, maar dat men in de praktijk wel moeite heeft om het goed te doen. Ik werd vaak een beetje ontmoedigd omdat je de effecten nooit meteen ziet. Daarom heb ik lang getwijfeld of ik het allemaal wel goed deed. Nu ben ik een aantal weekjes verder en zie ik inderdaad de resultaten binnenkomen. Het harde werk wordt dus beloond, maar op termijn.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *