Reacties ontvangen van de lezers van je blog is hartstikke leuk. Naja.. de positieve reacties dan. Iedere blogger krijgt vroeg of laat ook te maken met negatieve reacties. Niet leuk, maar toch kunnen de reacties met kritiek of feedback heel waardevol zijn.

Het verschil tussen haat, kritiek en feedback

Negatieve reacties ontvangen is absoluut niet leuk, maar er is een verschil tussen de negatieve reacties met haat, kritiek en feedback. Haatreacties lijken me wel duidelijk. Deze reacties bevatten kwetsende uitingen gericht op jou persoonlijk waar je geen reet aan hebt. Bijvoorbeeld ‘Wat ben jij lelijk!’ of ‘Wat ben jij een vreselijk persoon!’ Lekker negeren die reacties, en als je het mij vraagt kun je die beter gewoon meteen verwijderen.

Het verschil tussen kritiek en feedback is soms ietwat vaag. Feedback is gericht op het stimuleren van gewenst gedrag en het minimaliseren van ongewenst gedrag. In een reactie met feedback staat bijvoorbeeld wat je niet goed doet, en wat je kunt veranderen om het te verbeteren. In een reactie met kritiek staat wat je niet goed doet, en meer niet.

Hoewel je in eerste instantie het meest hebt aan feedback, kunnen ook de reacties met kritiek je verder helpen. Je moet dan alleen zelf even bedenken wat je kunt doen om het op te lossen. Ik maak vanaf nu dan ook geen onderscheid meer tussen de twee en zal ik het alleen hebben over kritiek. Als ik het heb over kritiek bedoel ik dus gewoon negatieve reacties in het algemeen. 🙂

Stap 1: Blijf rustig en relativeer

Als je een negatieve reactie ontvangt voel je je sowieso kut. Maar hoe verdrietig of boos je ook bent: blijf rustig. Laat de reactie even voor wat het is en ga wat anders doen. Laat het bezinken en ga dan verder met de volgende stappen. Probeer de kritiek ook niet persoonlijk op te vatten. Natuurlijk is je blog iets persoonlijks en staat het dicht bij je, maar je blog bepaalt niet wie jij bent als persoon.

Stap 2: Schiet niet meteen in de verdediging

Eén van de dingen die ik mensen vaak zie doen is in de verdediging schieten. Of schelden.. Niet doen! Dat is gelukkig niet zo heel moeilijk als je de eerste stap hebt gevolgd. Probeer eerst de reactie goed te begrijpen. Kijk eerst eens of je de reactie begrijpt. Wat wordt er gezegd? Waar wordt kritiek op gegeven? Is het duidelijk wat er in de reactie staat?

Stap 3: Beoordeel de reactie

De volgende stap is het beoordelen van de reactie. Als je begrijpt wat er wordt gezegd, kun je beoordelen of je het daar mee eens bent. En wees eerlijk naar jezelf toe! Het is heel moeilijk om toe te geven dat er dingen beter kunnen of dat je fouten maakt, maar het heeft geen zin om jezelf voor de gek te houden. Probeer voor jezelf te bepalen of je je kan vinden in de reactie en of je het gegrond vindt.

Stap 4: Bedank voor de reactie

Belangrijk! Bedank voor de reactie, ook als je er stiekem helemaal niet blij mee bent. Hoe je het wendt of keert: iemand heeft de moeite genomen om een reactie achter te laten. het is misschien niet leuk, maar het kan je wel helpen om je blog te verbeteren. Dat is wel een bedankje waard, toch?

Stap 5: Onderneem actie – of niet

Bij stap 3 heb je beoordeeld of je het eens bent met de reactie. Ben je het er niet mee eens? Laat het dan lekker voor wat het is. Je hoeft absoluut niet je blog te veranderen als je het er niet mee eens bent. Vind je de reactie wel gegrond? Onderneem dan ook actie. Het zou zonde zijn als je de kans laat liggen om je blog te verbeteren.

Heb je geen idee wat je kunt doen om het te verbeteren? Schroom dan niet om het te vragen aan de persoon die de reactie heeft achter gelaten. Ik durf te wedden dat die persoon meer dan bereid is om je verder te helpen. Of bespreek het met iemand uit je omgeving en vraag om advies. Mocht je niemand kunnen vinden, dan mag je mij ook altijd een berichtje sturen. 🙂

Ontvang jij weleens een negatieve reactie op je blog? En heb jij ooit een negatieve reactie ontvangen die je uiteindelijk heeft geholpen om je blog te verbeteren? 

Vind je dit interessant? Pin het op Pinterest voor later!

stap voor stap omgaan met kritiek op je blog

Auteur

Hi! Ik ben Anouk en mijn doel is om jou te helpen met het opzetten van een succesvolle én winstgevende blog. Mijn website staat vol tips die je hierbij kunnen helpen, en ik weet 100% zeker dat het jou ook gaat lukken. Succes en veel leesplezier!

7 reacties

    • Ook de reacties met kritiek of feedback? Dat zou ik persoonlijk zelf niet doen haha. Nergens voor nodig toch? 🙂

  1. Ik heb al een paar keer kritiek of feedback gekregen, waar ik niet direct mee eens was, maar wat wel een aanvulling zou kunnen zijn voor mijn lezers. Dat laat ik altijd staan.
    Een keertje kreeg ik een opmerking waar ik me echt gekwetst door voelde. Die heb ik zonder pardon gedelete. Per slot van rekening is het mijn blog, waar ik mijn ziel en zaligheid in stop. Als mensen dan nare dingen schrijven die niets toevoegen, mag ik ze van mezelf best weghalen.
    Soms is de scheidslijn ook wel dun. Ik laat reacties die ik naar vind overkomen altijd even lezen door mijn partner. Als die het ook een stomme reactie vindt, is het exit. Dat is net iets makkelijker dan het helemaal zelf bepalen.

    • Vind ik ook helemaal niet gek hoor dat je het dan verwijdert. Je kunt het maar beter van je blog af hebben dan dat je er elke keer weer aan wordt herinnerd. Dat is soms inderdaad heel lastig. Slim dat je het dan door je partner laat lezen! Zelf neem je het toch vaak veel persoonlijker op dan het misschien bedoeld is.

  2. Goeie lijst, ben het er helemaal mee eens! Mooi ook dat je het verschil tussen feedback en kritiek aanstipt. Ik krijg gelukkig ook niet vaak kritiek en kan er dan altijd wel goed mee omgaan: het is vaak al genoeg om me af te vragen of ik het ermee eens zou kunnen zijn of niet.

Laat een reactie achter!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.