Alles wat je moet weten over no follow links
Alles wat je moet weten over no follow links

Een van de eerste vragen die ik kreeg op Blog Chick ging over no follow links. Niet zo verwonderlijk, want voor de meeste bloggers is dit nog onduidelijk of zelfs onbekend. Vandaag hoop ik hier verandering in te brengen. Ik geef namelijk in dit artikel uitleg over no follow links, en vertel je alles wat je moet weten!

Wat is een no follow link?

We weten natuurlijk allemaal wat een link is. Dit is bijvoorbeeld een woord of afbeelding die je naar een andere pagina of website stuurtals je erop klikt. Zo’n link kun je een no follow optie geven. Dat is een tag die Google vertelt dat de link niet gevolgd hoeft te worden. Hierdoor worden er geen waarden toegekend positie in Google van de website waar je naar linkt.

Waarom no follow link?

Simpel gezegd kan een website hoger in Google komen als het op verschillende websites genoemd wordt door middel van een linkje. Een logisch gevolg hiervan is dat mensen er alles aan doen om een linkje naar hun website op andere sites te krijgen. Dat wordt linkbuilding genoemd en dat kan op verschillende manieren. Zo zou je met een andere website linkjes kunnen ‘uitwisselen’. Jij plaatst een link naar een website, en die website weer een link naar die van jou. Maar je zou er ook voor kunnen betalen. Zo gebeurt het onder bloggers vaak dat bedrijven een samenwerkingen met je aangaan en een linkje in een artikel op je blog willen.

Van uitwisselen en betalen wordt Google niet zo vrolijk. Sterker nog: het is in strijd met hun regels. Google wil namelijk dat websites op een natuurlijke manier een linkprofiel opbouwen, en uitwisselen en betalen voor linkjes vallen daar niet onder. Als Google erachter komt dat je dit toch doet kunnen ze je straffen waardoor je lager of helemaal niet meer tussen de zoekresultaten verschijnt. Door een no follow attribuut toe te voegen aan een betaalde link kun je dit voorkomen. Zo’n tag verandert verder niks aan je blog en brengt ook geen schade toe aan de ranking van de website waar je naartoe linkt.

Wanneer no follow links

Er zijn verschillende situaties waarin je een no follow moet toevoegen, maar voor bloggers is het voornamelijk van toepassing op betaalde links. Onder bloggers komt het vaak voor dat je samenwerkingen hebt met een bedrijf. Ze betalen je een bedrag of sturen je een product op, en in ruil daarvoor schrijf jij een stukje over ze. Vaak vragen ze dan ook om een linkje naar hun website in het artikel. Als je dat doet moet je het no follow attribuut toevoegen. Er zijn nog meer situaties waarin je no follow wel gebruikt, maar daar kom je als blogger niet zo vaak mee in aanraking. Twijfel je? Voeg dan gewoon een no follow toe, dat kan helemaal geween kwaad. En check ook even de regels van Google. Het hoeft in ieder geval niet wanneer je vanuit je zelf schrijft over een product of dienst. Dat valt namelijk onder de natuurlijke manier van linkbuilding. Ook niet als je naar pagina’s op je eigen website linkt.

Nou gebeurt het echter regelmatig dat adverteerders vragen of je geen no follow aan de link wil toevoegen. Ze zijn bang dat hun website als spam wordt gezien wanneer je het wel doet. Dit is niet waar. No follow brengt geen schade toe aan de raking die er is, het helpt ze alleen niet verder groeien. Helaas is dat laatste voor (kleine) adverteerders echter vaak de enige reden waarom ze met je willen samenwerken. Dat klinkt misschien hard, maar het is de realiteit en vaak zijn de kleine blogjes hier ‘slachtoffer’ van.

Geeft een adverteerder van tevoren aan dat ze geen no follow willen? Dan zouden er al alarmbelletjes moeten gaan rinkelen. Ga bij jezelf na of deze samenwerking echt het risico waard is om gestraft te worden door Google. Natuurlijk is die kans niet heel groot, maar het feit dat het aanwezig is moet al genoeg zijn. Je zou kunnen zeggen dat je het wel wil toevoegen en dat het geen schade toedient aan hun positie in Google. Vanuit daar kun je kijken hoe ze reageren. Staan ze erop dat het no follow wordt? Dan zou ik de samenwerking niet aangaan. Buiten het feit dat het in strijd is met de regels van Google, is het ook nog eens een oneerlijke manier van linkbuilding. Zo zou je met genoeg geld namelijk altijd hoog in Google kunnen komen.

Hoe maak je een no follow link?

Gelukkig is het helemaal niet moeilijk om een no follow attribuut toe te voegen. De volgende uitleg is bedoeld voor WordPress gebruikers, maar voor andere blogplatformen werkt het ongeveer hetzelfde.

wat-zijn-heading-tags2
Maak een linkje zoals je dat normaal ook doet. Open vervolgens de teksteditor in plaats van de visuele-editor. Zoek de link op die je net hebt gemaakt in de code. Het ziet er ongeveer zo uit:

<a href=”URL NAAR WEBSITE”>tekst van je link</a>

Nu moet je aan deze code het no follow attribuut, rel=”nofollow”, toevoegen:

<a href=”URL NAAR WEBSITE” rel=”nofollow”>tekst van je link</a>

That’s it! Je hebt hier overigens ook WordPress plugins voor, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.

Hopelijk is het zo een beetje duidelijk. Heb je nog vragen? Stel ze gerust hieronder!

Afbeelding: BigStock

16 gedachten over “Alles wat je moet weten over no follow links”

  1. Tip om het makkelijker te maken van nofollow links is door het gebruik te maken van de plugin ultimate nofollow dan kan je bij het invoeren van de url niet alleen kiezen voor openen in nieuwe pagina maar ook het toevoegen van het nofollow attribuut en hoef je niet in de code te gaan zitten.

  2. Sjoukje - meergeldminderstress

    Dat heb je weer heel duidelijk uitgelegd! Ik ga beginnen met Adsense en dan is het volgens mij een eis dat je alleen no follow-links op je blog hebt staan. Weet jij daar het fijne van?
    Wel heel handig, die plugin, die ga ik er sowieso even op zetten!

  3. Bedankt voor deze goede uitleg! Ik had hier wel eens over gehoord, maar wat het nou precies was… het is me nu duidelijk, thanks!

  4. Ilona Wielinga

    Een tijdje geleden zag ik er al iets over langs gekomen, ben direct maar even oude artikelen langs gegaan om enkele linkjes te veranderen in no follow links

  5. Heel duidelijk! Ik voeg voor samenwerkingen altijd no follow links toe, maar de meeste bedrijven willen dit inderdaad niet. Vroeger wist ik dit niet, maar sinds ik het weet, ga ik geen samenwerkingen aan. Het staat in mijn voorwaarden!

  6. Ik had er al wel vaker van gehoord, maar had me er nog nooit echt in verdiept. Gelukkig nu wel! Heldere uitleg en goede toevoeging van Linda, thanks 🙂

  7. Ik heb er wel eens over gehoord maar nog nooit echt in verdiept. Dit is een fijne heldere uitleg en die plugin is ook handig!

  8. Wat een ontzettend handig artikel! ik wist hier helemaal niets van en ik ga nu even alle artikelen bij langs om het eten aan te passen haha

  9. Pingback: Wat te doen als een bedrijf een dofollow link eist? - Blog Chick

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *