Begin deze maand introduceerde Instagram een nieuwe functie: Instagram Stories. Ik denk dat ik je niet meer hoef uit te leggen wat het precies is, want het is de laatste paar weken een veelbesproken onderwerp. Maar wist je ook dat het ook goed is voor je blog?

Wat is Instagram Stories

Voor de mensen die toch nog niet hebben meegekregen wat het precies is volgt er nu een korte uitleg. Begin deze maand kwam Instagram met een nieuwe functie op de proppen die wel héél erg lijkt op de app Snapchat. Je kunt nu namelijk ook beelden delen op Instagram die slechts 24 uur beschikbaar zijn.

Het idee is dat je een verhaal kunt samenstellen van foto’s en video’s. Dit verhaal blijft dan 24 uur beschikbaar voor je volgers en dan verdwijnt het weer. Het voordeel hiervan is dat nu ook foto’s en video’s kunt delen met je volgers op Instagram, zonder heel je feed vol te spammen.

Waarom goed voor je blog?

Persoonlijkheid is goed voor je blog. Het maakt je menselijk en hierdoor kom je dichter bij je bezoekers te staan. Als zij zich met je kunnen identificeren is de kans veel groter dat ze je graag volgen. Hier kan Instagram Stories geweldig aan bijdragen. Het stelt je namelijk in staat op een gemakkelijke en persoonlijke manier in contact te komen met je volgers. Je kunt het echt zien als een marketingtool waarmee je je blog net even dat extra zetje kunt geven.

Zelf ben ik echt hooked aan de functie en ik vind het geweldig om af en toe video’s te delen waarin ik wat vertel. Bijvoorbeeld iets over mijn dag of wat ik op dat moment aan het doen ben. En who cares als ik lelijk op de video sta? Of iets geks zeg? Binnen 24 uur is het toch weer weg. Ik hoef me dus niet druk te maken dat het jaren later nog ergens op YouTube rondcirculeert.

5 ideeën wat je kunt delen via Instagram stories

  1. Behind the scenes foto van je blog werkzaamheden
  2. Video waarin je een update geeft van je dag
  3. Persoonlijke boodschap voor/naar een volger
  4. Producten die interessant zijn voor je volgers
  5. Je huisdier (niemand kan schattige dieren weerstaan)

En Snapchat dan?

Het bovenstaande geldt vanzelfsprekend ook voor Snapchat. Zelf ben ik ook dol op Snapchat (vooral de filters!), maar toch heeft Instagram één groot voordeel ten opzichte van Snapchat: meer volgers. Althans, dat geldt voor de meeste van ons denk ik. Waarschijnlijk heb je veel meer volgers op Instagram dan op Snapchat, waardoor je veel meer mensen kunt bereiken. Hoe meer mensen je kunt bereiken hoe beter!

Wat vindt jij van de nieuwe functie op Instagram? Let me know! Mocht je het leuk vinden om af en toe wat behind the scenes beelden van mij te zien inclusief gebrabbel, dan kun je mij volgen @blogchick. Voel je vrij om jouw account te delen bij de reacties!

bron afbeelding

2 reacties

  1. Ik heb van Snapchat nooit het nut ingezien. Waarom zou ik iets willen delen dat slechts 24u beschikbaar is? Waarom zou ik het dan niet gewoon blijvend delen (mede door het groter aantal volgers) via instagram of facebook waar het langer op blijft staan, en dus blijvende informatie is. Ik zou die stories op insta enkel gebruiken voor gebrabbel, want mijn inziens niet interessant zou zijn voor mijn volgers. :p

    • Ik denk dat je gebrabbel interessanter is dan je denkt! 🙂 Zo vind ik het persoonlijk juist heel leuk als iemand wat deelt via Instagram stories, zelfs al is het maar een kort filmpje waarin je wat zegt. Het voordeel van stories op Instagram is dat je veel meer kan posten zonder je feed vol te spammen. Dus ook dingen die niet zo mooi zijn om te fotograferen, maar wel de moeite waard zijn om te delen. En het mooie is dat je volgers dan ook zelf kunnen bepalen of ze naar je story kijken of niet. Marketingtechnisch is de 24 uur dat een story beschikbaar is juist heel interessant. Je volgers hebben slechts 24 uur om een bericht te bekijken en doen ze dat niet dan missen ze het. Mensen vinden het vaak niet leuk om dingen te missen (bestaat zelfs een woord voor haha -> FOMO), dus grote kans dat ze je gaan volgen zodat ze niks te missen. Moeten ze je natuurlijk wel eerst leuk vinden, anders heeft het geen nut haha. 🙂 Maar één ding is heel belangrijk: jij bent de baas over je blog. Je bepaalt zelf welke social media kanalen je inzet en welke niet. Je moet ook nooit dingen doen omdat het 'moet', gewoon lekker je gevoel volgen en doen waar jij je goed bij voelt (en het nut van inziet!). Bedankt voor je reactie Kimberley!

Laat een reactie achter!

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.