SEO

Zo schrijf je artikelen waar Google gek op is

Door 3 maart 2016 april 16th, 2017 29 reacties

Hoe je artikelen schrijft bepaalt veel voor de zoekmachine optimalisatie van je blog. Je moet de tekst zo schrijven dat het voor zoekmachines goed te begrijpen is waar je artikel over gaat. In dit artikel lees je hoe je dat het best kunt doen.

Het belang van een goede titel

Google vindt de titel van je artikel erg belangrijk, omdat het (meestal) veel zegt over de inhoud. Zorg daarom dat de titel aansluit bij de inhoud van je artikel. Als je dat niet doet is de kans groot dat de bezoekers die je aantrekt je website snel weer verlaten, omdat het artikel niet is wat ze hadden verwacht. Google merkt dat en concludeert dat je artikel blijkbaar niet interessant is. Het gevolg? Het artikel komt lager in de zoekresultaten te staan.

Zorg verder dat je titel tussen de 50 en 70 tekens lang is. Google kan overigens indexeren tot 88 tekens, maar dan bevat je titel punten als het tussen de zoekresultaten verschijnt. Je titel is dan niet volledig zichtbaar en het ziet er niet echt fraai uit.

Google houdt van goede content

Dé beste manier om goed te scoren in Google? Dat is het schrijven van goede content. Wat wil je je bezoekers vertellen? Wat is het doel van je tekst? Wat wil je dat je bezoekers doen na het lezen van je tekst? Dit zijn allemaal dingen waar je rekening mee moet houden voordat je een tekst schrijft. Hoe beter je tekst, hoe interessanter je bezoekers je blog zullen vinden. Ze blijven dan vaak langer hangen, en dat blijft niet onopgemerkt bij Google.

Minimaal 300 woorden

Google vindt het belangrijk dat je blog een interessante inhoud heeft. Het is daarom aan te raden om artikelen van minimaal 300 woorden te schrijven. Hoe meer woorden, hoe groter Google de kans acht dat er iets interessants in staat. Probeer je artikelen echter niet te lang te maken, want over het algemeen vinden bezoekers korte artikelen namelijk fijner dan lange.

Verdeel je tekst in koppen

Voor de leesbaarheid van je tekst is het aan te raden om deze te verdelen in koppen. Daarnaast zorgt het ervoor dat Google een idee krijgt van de inhoud van je tekst en hoe deze is opgedeeld. Verdeel je koppen altijd met behulp van H1, H2 en H3-tags.

Verwerk keywords in je tekst

De woorden waarmee jij gevonden wilt worden in Google zijn jouw keywords. Zorg dat deze ongeveer 1 à 2 procent van je tekst vormen. Als je een artikel schrijft van 300 woorden moet je dus zorgen dat je keyword 3 tot 6 keer voorkomt in de tekst. Zorg dat er altijd een keyword aan het begin en aan het eind van je artikel staat, en laat het ook terugkomen in je titel en koppen.

Relevante afbeeldingen

Als je besluit afbeeldingen in je artikel te verwerken, zorg er dan voor dat ze aansluiten bij de tekst. Als je een afbeelding upload voorzie deze dan van een titel, beschrijving en een alt-tag. Vergeet niet je keyword(s) hierin te verwerken!

Over-optimalisatie

Te hard je best doen om je artikelen te optimaliseren, bijvoorbeeld door heel vaak je keywords te gebruiken, werkt alleen maar averechts. Google beschouwt dat als negatief en zorgt er vervolgens voor dat je blog alleen maar lager tussen de zoekresultaten komt te staan. Alle bovenstaande punten kun je zonder problemen toepassen, maar zorg ervoor dat je tekst te allen tijde leesbaar is voor je bezoekers. Dat is immers waar het allemaal om draait. 🙂

29 reacties

  • Linda schreef:

    Momenteel ben ik al mijn blog artikelen door aan het lezen om SEO waardig te maken.
    Gelukkig heb ik een handige plugin die mij helpt.
    Gisteren gaf hij inderdaad een melding aan dat een keywoord teveel gebruikt werd!
    Toch vind ik het soms lastig om een concrete korte titel de te bedenken.

    • Anouk schreef:

      Oef dat is vast een hele klus haha, succes! Blijft ook erg lastig. 🙂 Er komt binnenkort een artikel online met tips en inspiratie voor goede titels. Wie weet dat je daar wat aan hebt, maar dan moet je nog even geduld hebben haha. 🙂

  • Esther schreef:

    Ja handig artikel! Dank voor het delen. Ik gebruik een seo plugin, heel handig. Die rekent alle dingen meteen voor je uit 🙂
    Vind het nog wel lastig om te doen wat google wil.
    Ik hoor ook verschillende dingen over het plaatsen van links en de no follow tag. Hoe doe jij dat?

    • Anouk schreef:

      Een plugin is inderdaad erg handig, omdat het meteen alles voor je checkt. 🙂 Ik doe eigenlijk niet zo veel met NoFollow. Ik heb over het algemeen vrij weinig linkjes in mijn artikelen staan, en als ik er eentje heb dan gun ik die wel een follow. 🙂 Het helpt de partij waar je naar verwijst en dat kan voor jou ook weer voordelig uitpakken (waardering van de andere partij etc). Als je echt heel veel linkjes in een artikel zet kan het wel verstandig zijn om de NoFollow tag te gebruiken, maar over het algemeen vind ik het zelf niet echt nodig om me er mee bezig te houden. 🙂

      • Amy schreef:

        Ik snap dus echt niks van die follow en no follow. Heb er het een en ander over gelezen maar helaas. Ik weet nog steeds niet hoe je het gebruikt, wat het is, waarom, etc.
        Ik ga eens kijken of jij hier een artikel over hebt. Je schrijft fijn en duidelijk.

        • Anouk schreef:

          Zoals je inmiddels misschien wel gemerkt hebt staat deze website echt pas nét online haha, dus daar heb ik nog geen artikel over. Maar je hebt me op een idee gebracht.. 🙂 Daar ga ik nog wat over schrijven!

  • Stephanie schreef:

    Heel nuttige tips! Bedankt voor het delen 🙂 Ik ben alles behalve technisch goed, maar hier geraak ik al een heel deel mee verder.

  • Vandaag heb ik toevallig wat oude blogs herschreven en wat extra foto’s toegevoegd. Veel van mijn blogs stammen uit een tijd dat ik nog niks over SEO wist. Bij sommige heb ik automatisch goed gehandeld, bij andere heb ik toch wat puntjes laten liggen… Met name wat de naamgeving en alt tekst van afbeeldingen betreft.

    Ik ben benieuwd of ik op den duur resultaat ga zien. Google blijft magisch 😉

  • Falderie schreef:

    Leuk stuk, bedankt voor de tips!

  • Yvonne schreef:

    Hi Super artikel

    Maar ik heb nog wel een vraagje.. Verdeel je koppen altijd met behulp van H1, H2 en H3-tags. Hoe doe ik dat dan?

    • Anouk schreef:

      Dankje! Ik heb even op je website gekeken en zo te zien gebruik je geen WordPress.. dus ik weet niet precies hoe het bij jou zit. Als je de mogelijkheid hebt om je bericht op te maken met HTML codes dan zou je het zo kunnen doen: <h2> Voorbeeld kop </h2>. Dat zorgt ervoor dat de tekst ‘Voorbeeld kop’ als H2 wordt weergeven. Gebruik <h1> voor H1, <h3> voor H3, enzovoort. Hopelijk heb je hier wat aan!

  • Janna schreef:

    Heel fijn stuk, goede tips! Maak jij ook gebruik van een soort SEO-plugin? Zo ja, welke? 🙂

    • Anouk schreef:

      Ja! Ik gebruik de plugin van Yoast. Dat is wat mij betreft de beste SEO plugin die je kunt gebruiken. Aanrader dus. 🙂

  • Sanne schreef:

    Handig artikel, alleen vergeet ik soms al eens de seo. Ik weet het dat is geen goed idee. Dankjewel voor de tips deze kan ik zeker gebruiken.

    • Anouk schreef:

      Ach, het is absoluut geen ramp als je het af en toe vergeet. Zelfs als je helemaal niks aan SEO doet kun je nog gevonden worden in Google. 🙂

  • Melanie schreef:

    Leik artikel zeg! En goeie tips ????

  • Farah schreef:

    Bedankt! Duidelijk en helder, ik snap het nu eindelijk…

  • kimmetjekims schreef:

    Wat een super handig artikel dit! Ik ben hier nog niet zo'n held in dus kan dit zeker gebruiken. top! 🙂

  • Anne-Sterre schreef:

    Ik weet inmiddels hier best het een en ander van, maar regelmatig denk ik er ook gewoon niet bij na en pas ik het achteraf nog wat aan :')

  • […] weer verlaten. Je stelt hiermee je bezoekers teleur én het is ook nog eens slecht voor je positie in Google. Houd daar dan ook rekening mee als je de volgende tips toepast. Maak met de titel […]

  • […] weer verlaten. Je stelt hiermee je bezoekers teleur én het is ook nog eens slecht voor je positie in Google. Houd daar dan ook rekening mee als je de volgende tips toepast. Maak met de titel […]

  • […] met schrijven alleen ben je er nog niet. Je moet afbeeldingen zoeken, foto’s maken, je berichten SEO-vriendelijk maken, social media updaten, reacties bijhouden.. en zo kan ik nog meer activiteiten opnoemen. […]

Laat een reactie achter

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.